8 Σεπτεμβρίου: Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού

Η Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού καθιερώθηκε με πρωτοβουλία της UNESCO στις 8 Σεπτεμβρίου του 1965.

Σε μια εποχή κατά την οποία η πληροφορία τρέχει με ταχύτητα φωτός, κι ενώ οι ψηφιακές τεχνολογίες αλλάζουν θεμελιωδώς τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι ζουν, εργάζονται, μαθαίνουν κι επικοινωνούν, η πρόσβαση σε αυτές τις τεχνολογίες αλλά και στις γνώσεις, στις δεξιότητες και τις ικανότητες που απαιτούνται, δεν είναι η ίδια για όλους. Ως εκ τούτου, ορισμένες κοινωνίες εξακολουθούν να περιθωριοποιούνται από όλο και πιο ψηφιακά αναπτυσσόμενες κοινωνίες.

Η Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού καθιερώθηκε με πρωτοβουλία της UNESCO στις 8 Σεπτεμβρίου του 1965, κατά τη διάρκεια της Συνόδου της Τεχεράνης και από το 1966 γιορτάζεται κάθε χρόνο την ημερομηνία αυτή. Άλλωστε, η εξάλειψη του αναλφαβητισμού είναι ένα από τα πρωταρχικά καθήκοντα του διεθνούς οργανισμού, που υπάγεται στον ΟΗΕ.

Την ώρα που 773 εκατομμύρια ενήλικες και νέοι σε όλο τον κόσμο εξακολουθούν να στερούνται βασικών δεξιοτήτων γραμματισμού, λοιπόν, η UNESCO θα φιλοξενήσει ένα διαδικτυακό Διεθνές Συνέδριο για τη διδασκαλία και τη μάθηση του γραμματισμού στην κρίση COVID-19 στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού. Το συνέδριο θα συγκεντρώσει εμπειρογνώμονες και εκπαιδευτικούς για να επαναπροσδιορίσουν τη διδασκαλία και τη μάθηση του γραμματισμού για νέους και ενήλικες, σύμφωνα με την πρωτοβουλία της UNESCO για το μέλλον. Τα διεθνή βραβεία γραμματισμού της UNESCO 2020 θα απονέμουν επίσης πέντε εξαιρετικά προγράμματα γραμματισμού από τη Γκάνα, το Μεξικό, το Νεπάλ, το Ηνωμένο Βασίλειο και την Υεμένη.

Το σχεδόν παγκόσμιο λοκντάουν που προκλήθηκε από το COVID-19 διέκοψε την εκπαίδευση, επηρεάζοντας περισσότερο από το 91% των μαθητών και το 99% των εκπαιδευτικών.

Στόχος της UNESCO είναι όλα τα παιδιά του κόσμου, αγόρια και κορίτσια, να έχουν πρόσβαση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Η χώρα μας θεωρεί αναλφάβητο όποιον δεν έχει ολοκληρώσει τις σπουδές του στο εξατάξιο δημοτικό σχολείο, ενώ άλλες χώρες για να χαρακτηρίσουν κάποιον εγγράμματο αρκούνται στη γνώση γραφής και ανάγνωσης. Στην Ελλάδα, το ποσοστό των εγγραμμάτων ενηλίκων φθάνει το 91% του πληθυσμού (94% άνδρες και 88% γυναίκες, ποσοστό ιδιαίτερα χαμηλό για μια χώρα – μέλος της Ε.Ε. 560 χιλιάδες ελληνίδες δεν έχουν τελειώσει το δημοτικό). Αντίθετα, το ποσοστό των εγγραμμάτων ανηλίκων ως 15 ετών κινείται σε πολύ υψηλά επίπεδα (99,5% στο σύνολο – 99,4% στους άνδρες και 99,5% στις γυναίκες).

 

Πηγή: SanSimera.gr, UNESCO