Κορωνοϊός / Ένας Κύκλος Αλληλεγγύης στο πλευρό των θυμάτων της πανδημίας

Τηλεφωνική γραμμή ψυχολογικής και ιατρικής περίθαλψης με πρωτοβουλία της Αλληλεγγύης για Όλους

Παρά τη σταδιακή αύξηση των εμβολιασμών, ο κύκλος του κορωνοϊού στη χώρα μας θ’ αργήσει να κλείσει. Το ελπιδοφόρο είναι ότι ανοίγει ένας άλλος.  Ένας κύκλος αλληλεγγύης χάρη στον οποίο ο κόσμος που νοσεί από Covid ή αντιμετωπίζει μια σειρά από άλλα ζητήματα εξαιτίας των συνθηκών της πανδημίας δεν θα αισθάνεται πλέον αποκομμένος στο σπίτι του, αλλά θα έχει τη δυνατότητα να αποτανθεί κάπου και να βρει εύκολα μια αποτελεσματική ανταπόκριση.

Είναι μια διαδικασία που θα έπρεπε θεωρητικά να επιτελείται με επάρκεια από το κράτος, ωστόσο, όπως καταγγέλλουν καθημερινά οι πολίτες, είναι αδύνατο να συνδεθούν με τις τηλεφωνικές γραμμές του ΕΟΔΥ, με αποτέλεσμα να αισθάνονται ότι βρίσκονται εντελώς μόνοι τους απέναντι σ’ αυτή την εντελώς πρωτόγνωρη μάχη. Η απάντηση στο πρόβλημα δίνεται και αυτή τη φορά από την αλληλεγγύη, που ταυτόχρονα αναδεικνύει το ζήτημα και διεκδικεί από την Πολιτεία να σταθεί στο ύψος των αναγκών.

«Όλα τα καλά από τις παρέες ξεκινάνε»

Η αδυναμία του ΕΟΔΥ να αντεπεξέλθει στις προσπάθειες επικοινωνίας των πολιτών γίνεται εμφανής κυρίως τις περιόδους που αυξάνονται τα κρούσματα, τις περιόδους δηλαδή που υπάρχει η μεγαλύτερη ανάγκη.

Μια παρέα γιατρών που ερχόταν συνέχεια σε επαφή με την απόγνωση του κόσμου αποφάσισε να μην μείνει μόνο στη συζήτηση, αλλά να κάνει συλλογικά ό,τι έκανε έτσι κι αλλιώς τόσο καιρό ατομικά, απαντώντας στα τηλέφωνα γνωστών και φίλων. Να δημιουργήσει δηλαδή μια δική της γραμμή υποστήριξης που θα είναι για όλο τον κόσμο και θα μπορεί να πάρει ο καθένας χωρίς να αισθάνεται ότι επιβαρύνει το πρόσωπο που βρίσκεται στην άλλη άκρη της γραμμής.

«Όλα τα καλά από τις παρέες ξεκινάνε» λέει στην ΑΥΓΗ η Μερόπη Μανταίου, πνευμονολόγος στο Νοσοκομείο «Σωτηρία» κι ένας από τους ανθρώπους που βρέθηκαν σ’ αυτά τα πρώτα «πηγαδάκια» όπου γεννήθηκε η ιδέα. «Βλέπαμε ότι υπήρχε πολύ μεγάλη ανάγκη καθοδήγησης μέσα από τον ίδιο μας τον κύκλο πρώτα. Από τους φίλους και τους φίλους των φίλων μας που μας ρωτούσαν μέχρι τους γείτονες από την πολυκατοικία».

Άνθρωποι που απλά θέλουν να μιλήσουν

Η προετοιμασία για τη σύσταση του εγχειρήματος χρειάστηκε αρκετό χρόνο, ώστε να αποκτηθεί πρώτα η κατάλληλη ηλεκτρονική πλατφόρμα και στη συνέχεια να αφομοιωθεί ο τρόπος χρήσης της, με την αρχή να γίνεται στις 5 Μαΐου. Ωστόσο, ήδη από τις πρώτες ημέρες λειτουργίας του Κύκλου Αλληλεγγύης, η αίσθηση που υπήρχε για το «κενό» υποστήριξης στους πολίτες επιβεβαιώνεται.  Όπως και η μεγάλη τους ανάγκη να επικοινωνήσουν.

«Μας πήρε ένας άνθρωπος τηλέφωνο και είπε ‘δεν θέλω τίποτε άλλο, μόνο να σας μιλήσω’» μας λέει η Λένα Κουγέα από το Κοινωνικό Ιατρείο Αθήνας, η οποία συμμετέχει στη γραμματεία. Σ’ αυτά τα πέντε λεπτά που κράτησε το τηλεφώνημα, το άτομο που πήρε είχε απέναντί του μια ζεστή αντιμετώπιση, όμοια με αυτή που έχουν συναντήσει επί χρόνια άνθρωποι με οικονομικά προβλήματα, πρόσφυγες και όλοι οι ευάλωτοι τους οποίους υποστηρίζουν την τελευταία δεκαετία οι αυτοοργανωμένες κοινωνικές δομές και σήμερα στελεχώνουν το τηλεφωνικό κέντρο του εγχειρήματος.

Μια σημαντική διαφορά ακόμη, τονίζει η Λ. Κουγέα, είναι ότι οι άνθρωποι που τηλεφωνούν έχουν τη δυνατότητα να μιλήσουν με ειδικούς, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις στα τηλεφωνικά κέντρα του ΕΟΔΥ αυτό συμβαίνει με τηλεφωνητές από εταιρείες που έχουν επιστρατευτεί στο πόστο από τη μια στιγμή στην άλλη.

Πώς λειτουργεί η γραμμή

Ο κόσμος που έχει ανάγκη για στήριξη μπορεί να τηλεφωνεί στο 210 38 02 037 και να μεταφέρει το πρόβλημα που αντιμετωπίζει. Η γραμμή λειτουργεί από Δευτέρα έως Παρασκευή, με ωράριο 12 μ. – 2 μ.μ. και 5 μ.μ. – 8 μ.μ. και η γραμματεία καταχωρεί σε ειδική πλατφόρμα κατά τη διάρκεια του τηλεφωνήματος το αίτημα του ατόμου που καλεί και στη συνέχεια εντός της ημέρας επικοινωνεί μαζί του ο/η διαθέσιμος/η ειδικός.

Όλη η διαδικασία γίνεται αφιλοκερδώς. Κι επίσης ο κόσμος που θα θελήσει να επικοινωνήσει δεν έχει λόγους να φοβάται ενδεχόμενο «φακέλωμα», καθώς, πέρα από την εμπιστοσύνη που εμπνέει η μακρά διαδρομή των μελών της προσπάθειας στις κοινωνικές δράσεις, από τη διαδικασία προβλέπεται ο απόλυτος σεβασμός του ιατρικού απορρήτου και δεν επιτρέπεται να γίνει γνωστή η οποιαδήποτε πληροφορία σε σχέση με την εξέλιξη των τηλεφωνημάτων μεταξύ γιατρού και ασθενή.

Στις ελάχιστες πληροφορίες που καταχωρούνται στην πλατφόρμα είναι αυτή της διεύθυνσης του σπιτιού κι αυτό συμβαίνει κυρίως για την περίπτωση που θα χρειαστεί να υπάρξει στήριξη στο σπίτι σε ανθρώπους που νοσούν από Covid και δεν μπορούν ούτε να μετακινηθούν ούτε υπάρχει κάποιος να τους φέρει τα πράγματα που χρειάζονται. Σε αυτή την περίπτωση η Αλληλεγγύη για  Όλους σε συνεργασία με τις υπόλοιπες κοινωνικές δομές αναλαμβάνει την υποστήριξη του ασθενή και σ’ αυτόν τον τομέα.

ΚΟΡΟΝΟΙΟΣ

Γραμμή στήριξης για όσους η Covid έχει φθείρει την ψυχή τους

Μια ήρεμη φωνή στην άλλη άκρη του τηλεφώνου για τους ανθρώπους που μένουν πίσω μετά την απώλεια, που κλείστηκαν στους τέσσερις τοίχους, που νοσούν και υπομένουν καρτερικά

Πώς είναι όμως να περιθάλπεις απ’ το τηλέφωνο; «Έρχεσαι κοντά με τον άλλον ενώ είσαι σε απόσταση, με όσα μπορεί να σου πει η φωνή του για τη ψυχική του κατάσταση. Που τελικά μπορεί να σου πει πολλά» μας λέει η Μερόπη Μανταίου. Το σημαντικό μ’ εκείνους που νοσούν είναι το άγχος που περνάνε. «Κλεισμένοι αναγκαστικά στο σπίτι, χωρίς να ξέρουν τι τους γίνεται, να τρέμουν». Με τη γραμμή του Κύκλου Αλληλεγγύης ο σκοπός είναι να γίνει διαχειρίσιμη αυτή η ανασφάλεια και ο ασθενής να γνωρίζει ακριβώς ποια είναι τα επόμενα βήματα που πρέπει ν’ ακολουθήσει.

«Η παρακολούθηση του ασθενούς είναι καθημερινή. Του λέμε τι πρέπει να κάνει, πόσο ν’ αναπαυτεί, τι πρέπει να έχει και να προσέξει. Θα πρέπει για παράδειγμα να διαθέτει ένα οξύμετρο να μετρά τον κορεσμό του οξυγόνου. Μπορεί να το προμηθευτεί είτε με 30 ευρώ είτε να του το βρούμε μέσω του Κοινωνικού Ιατρείου. Αν το οξυγόνο του δεν πέφτει κάτω από το 95, δεν υπάρχει κίνδυνος. Πρέπει να παρακολουθεί επίσης τον πυρετό του. Αν ο πυρετός είναι πολύ υψηλός για πάνω από 5 ημέρες πρέπει να πάει σε νοσοκομείο. Αντίστοιχη προσοχή πρέπει να δείξει και με τα υπόλοιπα συμπτώματα, όπως είναι το βάρος στο στήθος ή ακόμη η δυσκολία στην ανάσα. Αν κάποιος αισθάνεται δύσπνοια του κρούεις τον κώδωνα του κινδύνου, τον κινητοποιείς».

Ο κορωνοϊός δεν φθείρει βέβαια μόνο το σώμα. Φθείρει και την ψυχολογία. Εκείνοι που τραυμάτισε είναι πολλαπλάσιοι από εκείνους που μόλυνε. Οι άνθρωποι που μένουν πίσω μετά την απώλεια, οι άνθρωποι που κλείστηκαν στους τέσσερις τοίχους για μήνες, εκείνοι που νοσούν κι υπομένουν καρτερικά τις ημέρες να περάσουν χρειάζονται μια ήρεμη φωνή στην άλλη άκρη της γραμμής να τους πει ότι όλα θα πάνε καλά.

Η γραμμή είναι προσιτή για όλους.  Όχι μόνο γι’ αυτούς που βιώνουν τις επιπτώσεις από την Covid, αλλά και για τον κόσμο που βρισκόταν από πριν σε αδιέξοδο. Και ανθρώπους που δεν έχουν τη δυνατότητα να πληρώσουν επίσκεψη σε ψυχολόγο. «Πολλοί παίρνουν γιατί νιώθουν μοναξιά.  Έχω, ας πούμε, το παράδειγμα μιας γυναίκας 75 ετών, που έχουν πεθάνει οι φίλες της κι ο άντρας της. “Ξέρετε το βράδυ”, μου λέει, “νιώθω ένα πλάκωμα, δεν έχω καλό ύπνο”. Το πρόβλημά της δεν έχει καμία σχέση με τον κορωνοϊό, στον άνθρωπο αυτόν όμως δεν θα κλείσω το τηλέφωνο» λέει ο συνταξιούχος ψυχολόγος Αντώνης Ρόμπος.

Όπως σπεύδει πάντως να ξεκαθαρίσει, ο ρόλος του ίδιου και των συναδέλφων του είναι αμιγώς συμβουλευτικός. Δεν συνταγογραφούν και δεν μιλούν με το ίδιο άτομο πάνω από 3 με 4 φορές. «Η δράση μας είναι καταλυτική, αλλά βραχυπρόθεσμη. Δεν μπορεί να προχωρήσει».

Εκείνο που μπορεί όμως να γίνει, στην περίπτωση που χρειάζεται περαιτέρω υποστήριξη το άτομο που επικοινωνεί, είναι να το παραπέμψουν σε κάποιο κέντρο οργανωμένης παρακολούθησης. «Έχουμε μια πλήρη λίστα με όλα τα δημόσια κέντρα ψυχικής υγείας στην Ελλάδα». Το σημαντικό είναι να γίνει το πρώτο βήμα. Η πρώτη κλήση. Μετά τον λόγο έχει η αλληλεγγύη.

Πηγή: avgi.gr